Lasten
€ 4.444.310

Baten
€ -85.220

Overzicht van lasten en baten

Nr

Lasten per taakveld

Rekening 2015

Begroting 2016

Begroting 2017

0.4

Overhead

30.424.250

32.117.060

4.444.310

Totaal lasten

30.424.250

32.117.060

4.444.310

Nr

Baten per taakveld

Rekening 2015

Begroting 2016

Begroting 2017

0.4

Overhead

-31.737.350

-33.514.287

-85.220

Totaal baten

-31.737.350

-33.514.287

-85.220

Totaal saldo

-1.313.100

-1.397.227

4.359.090

Toelichting ontwikkelingen ten opzichte van vorig begrotingsjaar

Het resultaat van dit programma is €

4.359.090,00

(voordeel).

Toegelicht worden de (voornaamste) verschillen in lasten en baten van de begroting 2017 ten opzichte van de begroting 2016.

LASTEN

De lasten voor dit programma zijn €

27.672.750,00

 lager geraamd dan in 2016. Dit wordt veroorzaakt door:

In 2016 was er nog sprake van een kostenverdeelstaat waar de kosten van salarissen, de out of te pocket kosten van de afdelingen Ondersteuning en BDO werden verdeeld via de kostenplaatsen en vervolgens via de kostenverdeelstaat aan de hulpkostenplaatsen van de afdelingen werden toegerekend. Via de hulpkostenplaatsen werden via de uren de kosten aan de producten toegerekend. Alle 62 categorieën zijn door de andere wijze van verdelen van de kosten komen te vervallen. Vanaf 2017 wordt in het programmaplan een overzicht Overhead gepresteerd.

BATEN

De baten voor dit programma zijn €

33.429.067,00

 lager geraamd dan in 2016. Dit wordt veroorzaakt door:

In 2016 was er nog sprake van een kostenverdeelstaat waar de kosten van salarissen, de out of te pocket kosten van de afdelingen Ondersteuning en BDO werden verdeeld via de kostenplaatsen en vervolgens via de kostenverdeelstaat aan de hulpkostenplaatsen van de afdelingen werden toegerekend. Via de hulpkostenplaatsen werden middels de uren de kosten aan de producten toegerekend. Alle 62 categorieën zijn door de andere wijze van verdelen van de kosten komen te vervallen. Vanaf 2017 wordt in het programmaplan een overzicht Overhead gepresteerd.

Meerjarenramingen

Taakveld

2017

2018

2019

2020

0.4

Overhead

L

4.444.310

4.475.742

4.475.522

4.515.105

B

-85.220

-85.273

-85.327

-85.381

2017

2018

2019

2020

Totaal lasten

4.444.310

4.475.742

4.475.522

4.515.105

Totaal baten

-85.220

-85.273

-85.327

-85.381

Saldo programma

4.359.090

4.390.469

4.390.195

4.429.724

Toelichting meerjarenramingen

De mutaties in de meerjarenbegroting hebben betrekking op:

  • een stijging van de salarislasten met 1,00% vanwege de te verwachtte generieke loonkostenstijging;
  • een stijging van de budgetten met 1,00% vanwege de te verwachtte prijsstijging (inflatie);
  • een stijging van de inkomsten van derden met 1,00% vanwege de te verwachtte prijsstijging (inflatie);

Overzicht bestaand en nieuw beleid

Begroting

Meerjarenbegroting

2017

2018

2019

2020

Saldo bestaand beleid

4.359.090

4.390.469

4.390.195

4.429.724

Lasten nieuw beleid

333.700

183.700

183.700

183.700

Baten nieuw beleid

-

-

-

-

Exploitatieresultaat

4.692.790

4.574.169

4.573.895

4.613.424

Mutaties reserves bestaand beleid

-

-

-

-

Mutaties reserves nieuw beleid

150.000

-

-

-

Saldo

4.542.790

4.574.169

4.573.895

4.613.424

Beleidsintensiveringen

Exploitatie

Zaaksysteem

€ 100.000,00

In 2017 hebben we veel aandacht voor de doorontwikkeling van het zaaksysteem. Voor de inwoners komen op de vernieuwde website allerlei formulieren beschikbaar. We richten het klantcontactsysteem in en gebruiken het onder andere aan de balie. We koppelen cliëntgebonden dossiers van Sociale Zaken met het zaaksysteem. Voor de doorontwikkeling van het zaaksysteem moeten we extra kosten maken. Dit zijn kosten voor projectleiding, ondersteuning en aanschafkosten van extra applicaties, plug-ins en koppelingen.
Kosten: € 100.000,00.

Landelijke Basisregistratie Personen

€ 50.000,00

De BRP is een volledig digitale voorziening die persoonsgegevens bevat van alle inwoners van Nederland (ingezetenen) en van personen die niet in Nederland wonen maar wel een relatie met de Nederlandse overheid hebben (de niet-ingezetenen).  De invoering van de BRP betekent dat de verplichte set persoonsgegevens niet meer wordt bijgehouden in gemeenten zelf, maar centraal in de BRP.
Zoals het er nu naar uitziet, moet eind 2018 iedere gemeente aangesloten zijn op de landelijke BRP. Het moment van aansluiten is het sluitstuk van een complex en omvangrijk proces waarin de gemeente kosten maakt voor o.a. de aanschaf van software en de herinrichting van de persooninformatiehuishouding. In 2017 zullen de eerste incidentele kosten voor de invoering van de BRP worden gemaakt voor de inzet van een extern projectleider om dit omvangrijke proces vorm te geven. Het is niet uit te sluiten dat gaandeweg meer kosten gemaakt moeten worden.
Kosten: € 50.000,00 in eerste aanleg.

Communicatie

€ 5.000,00

De wijze waarop wij communiceren richting de samenleving maakt deel uit van onze dienstverlening. Het legt een eerste basis voor beeldvorming en het creëren van draagvlak voor veel onderwerpen en thema's. De gemeente is dan ook continu in het nieuws. Hoe er door en over de gemeente wordt gecommuniceerd is aan verandering onderhevig. Zo vormen sociale media een niet meer weg te denken onderdeel hierbinnen. Nieuws over, door en van de gemeente wordt via deze platformen breed verspreid. Reageren kan met één druk op de knop. Daarmee zijn sociale media verworden tot een bron van informatie als het gaat over hoe de samenleving naar ons kijkt. We willen in 2017 gaan beschikken over een monitor voor de sociale media waarmee we inzicht krijgen in hoe relevante onderwerpen en thema's leven in de samenleving. Een monitor maakt dat communicatiemedewerkers niet langer handmatig de sociale media moeten volgen, een meer effectieve en efficiënte oplossing. Bij de keuze van de monitor trekken we samen op met Hilvarenbeek en Oisterwijk.
Kosten: € 5.000,00 structureel.

IKB (Individueel Keuze Budget)

Het implementeren van landelijke ontwikkelingen vanuit de cao hoort onlosmakelijk bij goed werkgeverschap. Nieuw in 2017 is een individueel keuzebudget (IKB) voor medewerkers. Meer keuzevrijheid voor de medewerkers draagt bij aan goed werkgeverschap. Dit betekent dat we met ingang van 1 januari 2017 een aantal arbeidsvoorwaarden bundelen in één budget voor elke medewerker. In de cao is afgesproken om vier bronnen in het IKB op te nemen: de eindejaarsuitkering, de vakantietoelage, de werkgeversbijdrage levensloop en het bovenwettelijke deel van het vakantieverlof. Dit levert een substantieel percentage van het salaris op dat de medewerker kan besteden aan doelen naar keuze. De werknemer krijgt bestedingskeuzes zoals het kopen van verlof, het inkopen van extra pensioen of het volgen van een (onbelaste) opleiding of training. Ook uitbetalen van het budget behoort tot de mogelijkheid, op een door de medewerker zelf te bepalen moment of momenten. De invoering van het IKB gebeurt budgettair neutraal.

Banenafspraak

€ 70.000,00

Sinds 1 januari 2015 geldt de Participatiewet. Deze wet vervangt de Wet werk en bijstand (WWB), de Wet sociale werkvoorziening (WSW) en een deel van de Wet werk en arbeidsondersteuning jonggehandicapten (Wajong). Met de Participatiewet wil het kabinet meer mensen met een ziekte of handicap aan het werk krijgen. Het kabinet en werkgevers hebben daarom afgesproken om extra banen te creëren. Dit wordt geregeld in de Wet banenafspraak en quotum arbeidsbeperkten. Dat geldt voor publieke en private werkgevers.
De gemeente wil voor overige werkgevers in Goirle en in de regio een voorbeeld zijn en geeft dus invulling aan deze verplichting door ruimte te creëren voor 3 banen (medewerker catering, medewerker dossiervorming, assistent beheerder parkeergarage/sporthalbeheerder).
Kosten: € 70.000,00 structureel.

Europese Privacyverordening

€ 25.000,00

Als gevolg van de komende Europese Privacyverordening –de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG)- dient de gemeente verplicht een functionaris voor de gegevensbescherming (FG) aan te stellen. Naar verwachting moeten gemeenten per 1-1-2018 aan de AVG voldoen. De FG is een onafhankelijk persoon die toeziet op de algemene kwaliteit van het beleid betreffende de bescherming van persoonsgegevens in de organisatie. Vooruitlopend op deze nieuwe wetgeving, die de huidige Wet bescherming persoonsgegevens vervangt, kunnen gemeenten nu al maatregelen nemen om op tijd klaar te zijn voor deze nieuwe regels. Zo kan het aanstellen van een FG die met de nieuwe wetgeving verplicht wordt, veel problemen voorkomen. Op grond van de huidige Wet bescherming persoonsgegevens en de Wet Meldplicht Datalekken is het overigens nu al wenselijk om een FG te hebben. Ambtelijk leeft het idee om voor Goirle, Hilvarenbeek en Oisterwijk 1 FG aan te stellen.
Kosten: € 25.000,00 structureel.

Aansluiting Mobiliteitscentrum West-Brabant

€ 10.500,00

Voortkomend uit dezelfde samenwerking als Flexwestbrabant (inhuur) voorziet het mobiliteitscentrum in een “regionale” schil tbv flexibele inzet en onderlinge uitruil van medewerkers voor zowel tijdelijke klussen als vaste banen, waardoor mobiliteit(skansen) worden vergroot. Hierdoor kan o.a. duurdere (commerciële) inhuur worden voorkomen. Ook outplacementtrajecten behoren tot de dienstverlening. De Academie West-Brabant maakt eveneens onderdeel uit van het mobiliteitscentrum . Zij focussen zich op scherp en collectief inkopen van opleidingen en trainingen waardoor het opleidingsbudget efficiënter kan worden ingezet, en het op de kaart zetten van leren en ontwikkelen met eigen medewerkers. Daarnaast biedt het mobiliteitscentrum de mogelijkheid om loopbaanadviezen en Van Werk naar Werk-trajecten aan te bieden, zoals dat verplicht is voorgeschreven in de CAR-UWO. Omdat ook Oisterwijk gaat aansluiten is het in het kader van de samenwerking van meerwaarde om aan te bij het mobiliteitscentrum. De (abonnement)kosten bedragen totaal € 75,00 per medewerker per jaar.
Kosten: € 10.500,00 structureel.

Doorontwikkeling nieuwe dienstverlening en zaakgericht werken

€ 73.200,00

In september 2016 heeft uw raad reeds ingestemd met een aantal zaken in het kader van doorontwikkeling van zaakgericht werken en nieuwe dienstverlening, zoals o.a. de aanschaf van een klantgeleidingssyteem en de scheiding van telefonie en receptie. Deze ontwikkelingen zijn/worden nog in 2016 gerealiseerd. Een aantal van deze ontwikkelingen kennen een structurele financiële doorwerking in de meerjarenbegroting.
Kosten: € 73.200,00.

Nieuwe dienstverlening

Kosten

Softwareservice klantgeleidingsysteem

€   1.700,00

Kosten sms-berichten

€      750,00

Formatie-uitbreiding scheiding receptie en telefonie

€ 62.000,00

Onderhoud indoordekking mobiele telefonie

€   3.000,00

Zaakgericht werken

Jaarlijkse licentiekosten module digitale besluitvorming

€   5.750,00

Totaal structurele lasten

€ 73.200,00

Overzicht incidentele lasten en baten

Incidentele lasten

2017

2018

2019

2020

Incidenteel budget nieuwe dienstverlening

100.000

Burgerzaken module BRP

50.000

Incidentele baten

2017

2018

2019

2020

Beschikking awr

100.000

Beschikking awr

50.000