Lasten
€ 19.110.610

Baten
€ -13.314.727

Overzicht lasten en baten

Nr

Lasten per taakveld

Rekening 2015

Begroting 2016

Begroting 2017

2.1

Verkeer en vervoer

3.472.511

3.916.076

2.738.968

2.2

Parkeren

201.929

207.027

191.150

3.1

Economische ontwikkeling

326.684

274.078

206.511

3.3

Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen

30.001

28.217

29.008

3.4

Economische promotie

124.785

141.244

132.707

5.4

Musea

12.111

9.489

9.692

5.5

Cultureel erfgoed

1.051.667

1.099.517

986.283

5.6

Media

445.511

452.981

472.076

5.7

Openbaar groen en (openlucht) recreatie

1.530.309

1.449.787

1.235.821

7.2

Riolering

2.203.566

2.572.058

1.923.719

7.3

Afval

2.319.173

2.321.871

1.649.077

7.4

Milieubeheer

511.408

761.740

550.538

7.5

Begraafplaatsen en crematoria

1.184

1.113

1.184

8.1

Ruimtelijke ordening

632.913

793.171

395.930

8.2

Grondexploitatie (niet-bedrijventerrein)

17.774.635

12.539.679

7.980.372

8.3

Wonen en bouwen

1.566.900

1.166.660

607.575

Totaal lasten

32.205.286

27.734.708

19.110.611

Nr

Baten per taakveld

Rekening 2015

Begroting 2016

Begroting 2017

2.1

Verkeer en vervoer

-182.714

-178.688

-179.217

2.2

Parkeren

-102.904

-64.617

-67.676

3.1

Economische ontwikkeling

0

0

0

3.3

Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen

-66.776

-76.077

-77.844

3.4

Economische promotie

-82.581

-85.000

-106.500

5.4

Musea

-17.792

-17.890

-18.566

5.5

Cultureel erfgoed

-53.364

-54.305

-53.898

5.6

Media

0

0

0

5.7

Openbaar groen en (openlucht) recreatie

-179

-3.000

-3.000

7.2

Riolering

-2.336.122

-2.641.449

-2.239.554

7.3

Afval

-2.628.028

-2.611.084

-2.002.460

7.4

Milieubeheer

-2.609

-810

-800

7.5

Begraafplaatsen en crematoria

-64

-65

-65

8.1

Ruimtelijke ordening

-53.233

-45.000

-54.000

8.2

Grondexploitatie (niet-bedrijventerrein)

-18.061.405

-12.397.421

-7.958.359

8.3

Wonen en bouwen

-940.101

-753.911

-552.788

Totaal baten

-24.527.872

-18.929.317

-13.314.727

Totaal saldo

7.677.414

8.805.390

5.795.883

Toelichting ontwikkelingen ten opzichte van vorig begrotingsjaar

Het resultaat van dit programma is €

5.795.883,00

(nadeel).

Toegelicht worden de (voornaamste) verschillen in lasten en baten van de begroting 2017 ten opzichte van de begroting 2016.

LASTEN

De lasten voor dit programma zijn €

8.624.098,00

 lager geraamd dan in 2016. Dit wordt veroorzaakt door:

  • Lagere lasten voor de grondexploitatie ad € 4.559.300,00;
  • In 2016 zijn budgetten geraamd voor in totaal € 360.600,00 omdat die zijn overgeheveld van 2015 naar 2016. Het betreft overgehevelde budgetten voor groen, riolering, afval, verkeer en vervoer, vergunningverlening en gemeentelijke gebouwen;
  • Lagere toegerekende salarislasten/toegerekende uren ad € 1.184.500,00. Als gevolg van de wijziging van het BBV dienen alleen de directe salarislasten aan een taakveld toegerekend te worden;
  • De kapitaallasten zijn in 2017 per saldo € 556.800,00 lager ten opzichte van 2016. Dit valt uiteen in lagere rentelasten ad € 840.000,00 en hogere afschrijvingslasten ad € 283.200,00. Vanwege de rentenotitie mag de rente toegerekend worden via één methode en dat komt voor ons neer via de renteomslag en die komt voor 2017 uit op 2,5%. Vanwege de rentenotitie en de lagere rente voor rioleringen zijn alle annuïteiten voor riolering aangepast. Dat betekent fors lagere rentelasten maar door de gewijzigde annuïteit wordt de afschrijvingscomponent fors hoger;
  • Lagere extra afschrijvingslasten ad € 1.067.200,00; belangrijkste oorzaak is dat bij wegen, straten en pleinen in 2016 afschrijvingen ineens worden verantwoord voor de voorbereidingskosten van de aanleg van diverse rotondes en de faunatunnel en bij gemeentelijke gebouwen voor het cyclisch onderhoud gemeentegebouwen;
  • Lagere lasten ad € 475.700,00 voor de afvoer en verwerking van afval;
  • In 2016 zijn eenmalig budgetten beschikbaar gesteld van € 65.000,00 voor onderhoud groen en € 80.000,00 voor de aanpassing van het gemeentehuis;
  • De raming voor kwijtschelding van rioolrechten en afvalstoffenheffing ad € 47.000,00 is bij een ander taakveld geraamd en komt terug bij programma 4;
  • Indexering reguliere budgetten met 1,00 % ad € 37.000,00.

BATEN

De baten voor dit programma zijn €

5.614.591,00

 lager geraamd dan in 2016. Dit wordt veroorzaakt door:

  • Lagere inkomsten voor de grondexploitatie ad € 4.439.000,00. De baten en lasten op grondexploitaties verlopen (budgettair neutraal) via dit programma. Tegenover de geraamde lasten staan in feite dezelfde baten in de vorm van overboeking naar de balans. Het verschil tussen baten en lasten  betreft hogere uitgaven, waardoor ook de beschikking over de algemene reserve grondexploitatie voor ditzelfde bedrag hoger is;
  • Lagere opbrengst rioolrecht ad € 134.700,00 voornamelijk vanwege de gevolgen van de wijziging van het BBV waardoor er minder rente toegerekend kan worden aan het taakveld riolering en dat leidt tot een verlaging van de tarieven;
  • Lagere beschikking over de voorziening egalisatie tarieven rioolheffing van € 268.500,00 omdat er in  2017 geen onttrekking aan deze voorziening meer nodig is omdat het tarief in 2017 kostendekkend is;
  • Lagere opbrengst afvalstoffenheffing € 339.200,00 omdat de kosten van verwerking van afval substantieel zijn gedaald;
  • Lagere beschikking voorziening egalisatie tarieven afvalstoffenheffing € 339.000,00 omdat in 2017 geen onttrekking aan deze voorziening nodig is omdat het tarief kostendekkend is;
  • Lagere opbrengst leges omgevingsvergunning van € 200.000,00. In de Burap is de raming voor de leges voor 2016 verhoogd naar € 750.000,00 en in de begroting 2017 is een raming meegenomen van € 550.000,00;
  • Hogere opbrengst diverse afvalstromen ad € 71.700,00 en dat heeft betrekking op kunststof ad € 47.000,00, glas ad € 14.700,00 en metaal/vet ad € 10.000,00;
  • Vanaf 2017 wordt rekening gehouden met een opbrengst toeristenbelasting ad € 25.000,00.

Meerjarenramingen

Taakveld

2017

2018

2019

2020

2.1

Verkeer en vervoer

L

2.738.968

2.774.407

2.810.034

2.845.148

B

-179.217

-180.598

-181.993

-183.404

2.2

Parkeren

L

191.150

192.501

193.869

195.255

B

-67.676

-68.353

-69.038

-69.730

3.1

Economische ontwikkeling

L

206.511

208.578

210.665

212.774

B

0

0

0

0

3.3

Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen

L

29.008

29.301

29.597

29.896

B

-77.844

-78.623

-79.411

-80.206

3.4

Economische promotie

L

132.707

133.888

135.081

136.287

B

-106.500

-107.315

-108.139

-108.971

5.4

Musea

L

9.692

9.753

9.814

9.052

B

-18.566

-18.752

-18.940

-19.130

5.5

Cultureel erfgoed

L

986.283

986.672

982.149

982.696

B

-53.898

-54.437

-54.982

-55.532

5.6

Media

L

472.076

476.172

480.312

484.496

5.7

Openbaar groen en (openlucht) recreatie

L

1.235.821

1.246.316

1.249.028

1.259.960

B

-3.000

-3.030

-3.061

-3.092

7.2

Riolering

L

1.923.719

1.923.885

1.922.365

1.918.201

B

-2.239.554

-2.239.000

-2.238.200

-2.234.037

7.3

Afval

L

1.649.077

1.649.435

1.649.797

1.650.162

B

-2.002.460

-2.002.460

-2.002.460

-2.002.460

7.4

Milieubeheer

L

550.538

511.086

515.761

510.094

B

-800

-808

-817

-826

7.5

Begraafplaatsen en crematoria

L

1.184

1.196

1.208

1.221

B

-65

-66

-67

-68

8.1

Ruimtelijke ordening

L

395.930

399.808

403.725

407.682

B

-54.000

-54.540

-55.087

-55.641

8.2

Grondexploitatie (niet-bedrijventerrein)

L

7.980.372

7.980.372

7.980.372

7.980.372

B

-7.958.359

-7.958.359

-7.958.359

-7.958.359

8.3

Wonen en bouwen

L

607.575

612.664

617.805

622.999

B

-552.788

-558.316

-563.901

-569.542

2017

2018

2019

2020

Totaal lasten

19.110.610

19.136.033

19.191.582

19.246.295

Totaal baten

-13.314.727

-13.324.657

-13.334.455

-13.340.998

Saldo programma

5.795.883

5.811.376

5.857.127

5.905.297

Toelichting meerjarenramingen

De mutaties in de meerjarenbegroting hebben betrekking op:

  • een stijging van de salarislasten met 1,00% vanwege de te verwachtte generieke loonkostenstijging;
  • een stijging van de budgetten met 1,00% vanwege de te verwachtte prijsstijging (inflatie);
  • een stijging van de inkomsten van derden met 1,00% vanwege de te verwachtte prijsstijging (inflatie);
  • de vrijval van de kapitaallasten;
  • bij het taakveld 2.1. Verkeer en vervoer is bij het onderdeel wegen, straten en pleinen rekening gehouden met de stijging voor groot onderhoud op basis van het wegenbeleidsplan dat op 9 december 2014 door de gemeenteraad is vastgesteld. Jaarlijks wordt de raming verhoogd met € 35.000,00 tot het moment dat het budget is geraamd dat correspondeert met het door de raad vastgesteld kwaliteitsniveau B. De meerkosten worden gedekt omdat het investeringsniveau neerwaarts is bijgesteld en de daarbij behorende lagere kapitaallasten worden ingezet om de raming voor het groot onderhoud te verhogen;
  • de vrijval van de kapitaallasten voor de taakvelden 7.2. riolering en 7.3. afval worden bij taakveld 0,8 Overige baten en lasten tegen geraamd omdat het voordeel van de lagere kapitaallasten wordt verrekend met de opbrengsten c.q. de daarvoor bestemde voorziening. Ook de overige uitgaven en inkomsten voor deze producten zijn daarom in de meerjarenbegroting ongewijzigd;
  • de budgetten binnen het taakveld 8.2 Grondexploitatie (niet-bedrijventerrein) zijn in de meerjarenbegroting constant geraamd omdat stijging/daling van budgetten en inkomsten binnen de grondexploitatie verrekend worden.

Overzicht bestaand en nieuw beleid en mutaties reserves

Begroting

Meerjarenbegroting

2017

2018

2019

2020

Saldo bestaand beleid

5.795.883

5.811.376

5.857.127

5.925.297

Lasten nieuw beleid

593.278

445.865

541.191

583.517

Baten nieuw beleid

30.948

84.502

105.462

152.632

Exploitatieresultaat

6.358.213

6.172.739

6.292.856

6.356.182

Mutaties reserves bestaand beleid

357.920

295.560

295.560

295.560

Mutaties reserves nieuw beleid

275.000

Saldo

5.725.293

5.877.179

5.997.296

6.060.622

Beleidsintensiveringen

Investeringen

GVVP

€ 70.000,00

Op basis van het vastgestelde Gemeentelijk Verkeers- en Vervoerplan is voor de uitvoering in 2017 een krediet nodig van € 70.000,00. Deze investering brengt structureel kapitaallasten met zich mee (1e jaar: € 4.550,00).

Infraplan wegen

Infraplan wegen (IPW0) 2016-2019

€ 200.000,00

Infraplan wegen (IPW0) 2015-2018

€ 939.000,00

Voor de uitvoering van het wegenbeleidsplan 2014-2023 is voor 2017 een totaal krediet van € 1.139.000,00 nodig. In de meerjarenbegroting hebben wij al rekening gehouden met de daaruit voortvloeiende kapitaallasten.

Sinds 2014 wordt gewerkt met een voorbereidingskrediet van € 300.000,00 voor de infrastructurele werken. Gelet op het wegenbeleidsplan en de verschuiving van investeringen naar groot onderhoud wordt het voorbereidingskrediet verlaagd van € 300.000,00 naar € 200.000,00.

2017 (incl. indexering): € 200.000,00 plus €    939.000,00
2018 (incl. indexering): € 200.000,00 plus €    962.000,00
2019 (incl. indexering): € 200.000,00 plus €    985.000,00
2020 (incl. indexering): € 200.000,00 plus € 1.009.000,00

Parkeerstroken Tilburgseweg

€ 100.000,00

De parkeerstroken langs de Tilburgseweg ter hoogte van de Rillaersebaan tot aan de A58 zijn half verhard en zijn de afgelopen jaren aan ernstige verzakking onderhevig geweest. De aangebrachte ritterplaten zijn onvoldoende effectief gebleken. Ze zijn modderig en niet functioneel meer. Om de parkeersituatie te herstellen met een verharding met beluchting en drainage voor de bomen is een bedrag van € 100.000,00 nodig. Deze investering brengt structureel lasten met zich mee (1e jaar: € 6.500,00).

Openbare verlichting

€ 123.000,00

Het beleidsplan Openbare verlichting 2011-2016 is vastgesteld door de gemeenteraad van 15 maart 2012. Daarbij is o.a. uitgegaan van lasten van investeringen voor achterstallige vervanging van de openbare verlichting. Voor 2017 is een uitvoeringskrediet nodig van € 123.000,00. Deze investering brengt structureel lasten met zich mee (1e jaar: € 7.995,00).

Speeltoestellen

€ 26.000,00

Voor het cyclisch vervangen van speeltoestellen is een jaarlijks bedrag van € 26.000,00 nodig. De afgelopen jaren is dit bedrag telkens toegekend. In 2017 en de daaropvolgende jaren is dit bedrag ook nodig om een aantal toestellen te kunnen vervangen. Daarmee blijft de gemeente voldoen aan de landelijk vastgestelde veiligheidseisen. Deze investering brengt structureel lasten met zich mee (1e jaar: € 3.250,00).

Infraplan riolering (IPR) 2017 - 2020

€ 541.000,00

Vervanging riolering. Deze investeringspost wordt op basis van een jaarlijks vervangings- c.q. aanlegprogramma ingezet. Dit op basis van het door de gemeenteraad op 9 december 2014 vastgestelde vGRP. Koppeling met het Infraplan is mogelijk.
2017: €       541.000,00
2018: €   1.299.000,00
2019: €      244.000,00
2020: €   1.008.000,00

Infraplan riolering (IPR) 2017 - 2020

€ 147.000,00

Vervanging gemalen, drukriolering en randvoorzieningen elektrisch/mechanisch. Deze investeringspost wordt op basis van een jaarlijks vervangings- c.q. aanlegprogramma ingezet. Dit op basis van het door de gemeenteraad op 9 december 2014 vastgestelde vGRP. Koppeling met het Infraplan is mogelijk.
2017: €     147.000,00
2018: €        96.000,00
2019: €      153.000,00
2020: €      144.000,00

Groot onderhoud gebouwen

€ 190.000,00

Onder dit product worden alle investeringen geraamd betreffende groot en cyclisch onderhoud voor alle gemeentelijke gebouwen. Voor een specificatie wordt verwezen naar de bijlage onderhoud gemeentelijke gebouwen.

Exploitatie

Verkeersmonitoring

€ 6.000,00

Op dit moment ontbreken in de gemeente Goirle voldoende actuele gegevens van de intensiteiten op het wegennetwerk. In het verleden zijn verkeerstellingen uitgevoerd. Maar de frequentie en hoeveelheid van deze tellingen is onvoldoende gebleken om de tendensen in het verkeer te kunnen beoordelen. Verkeerstellingen zijn noodzakelijk voor het toetsen, van verkeersbeleid en voor toepassing bij verkeersstudies. Ook worden telgegegevens gebruikt om de effecten van de aantrekking van verkeer te kunnen beoordelen en om het regionale verkeersmodel te voorzien van actuele input.
Om de gegevens actueel voldoende dekkend te krijgen en te houden zullen ook in de toekomst periodieke verkeerstellingen noodzakelijk zijn. Het jaarlijkse budget is ontoereikend om een goede verkeersmonitoring te kunnen uitvoeren. Het is noodzakelijk om het budget structureel met € 6.000,00 op te hogen naar jaarlijks € 12.000,00.

Voetgangersoversteekplaats Boschkens-West

€ 30.000,00

Voor voetgangers uit de nieuwe wijk Boschkens-West zijn ter hoogte van de Rillaersebaan geen voorzieningen aangelegd. De enige mogelijkheid die zij hebben is om gebruik te maken van het fietspad en ter hoogte van de rotonde met de Kempenlaan over te steken. Dit is niet verkeersveilig. Het is noodzakelijk ter hoogte van deze rotonde een voetgangersoversteekmogelijkheid te maken en een voetpad aan te leggen naar de wijk de Hellen en ’t Ven. Hierdoor kunnen voetgangers in de toekomst op een veilige manier vanuit Boschkens-West bijvoorbeeld naar de basisschool aan de Frankische Driehoek lopen. De kosten voor deze oversteek zijn geraamd op € 30.000,00.

Aanbrengen laanstructuur Turnhoutsebaan

 € 40.000,00

Langs een groot deel van de Turnhoutsebaan staan eiken als laanbeplanting. In het door uw raad vastgestelde groenstructuurplan is opgenomen dat er langs de gehele baan een laanbeplanting dient te komen. In het onderhoudsbudget dat de gemeente van de provincie voor de Turnhoutsebaan heeft gekregen is geen budget voorzien voor groot onderhoud en aanleg van de bomen. Om de laanbeplanting tot stand te brengen dienen de bomen vanaf de kruising met de Tijvoortse baan noordwaarts om en om gekapt te worden. Vanaf de kruising zuidwaarts moeten nieuwe bomen worden aangeplant. In 2017 worden aan de Turnhoutsebaan inrichtingswerkzaamheden uitgevoerd. Het aanbrengen van de laanstructuur kan tegelijkertijd plaatsvinden. Dat is efficiënt en scheelt overlast. Het aanbrengen van de laanstructuur is geraamd op € 40.000,00.

Inrichting van de Ecologische verbindingszone Bels lijntje

€ 15.000,00

Samen met de gemeente Tilburg verbreden we in 2016-2017 een deel van het fietspad Bels lijntje. Beide gemeenten zijn voornemens om de verbreding aan te grijpen om de bermen langs het fietspad natuurlijker in te richten. Het is de bedoeling om een ecologische verbindingszone te creëren, die tevens bijdraagt aan de recreatieve waarde van het fietspad. Deze doelstelling is ook genoemd in het groenstructuurplan. Door samen te werken met Tilburg kan efficiënter worden gewerkt. Voor het natuurlijk inrichten van het Bels lijntje bestaan subsidiemogelijkheden bij de provincie Noord Brabant. Deze subsidie vraagt een cofinanciering van € 15.000,00.

Bodemkwaliteitskaart

€ 6.000,00

In 2017 verloopt de geldigheid van de huidige bodemkwaliteitskaart en moeten we deze actualiseren. De regionale kaart biedt veel mogelijkheden voor het direct mogen toepassen hiervan binnen het werkgebied van de bodemkwaliteitskaart. Daarnaast levert het gebruik van de regionale kaart een kostenvoordeel op. Zonder het voorhanden hebben van deze kaart dient voor elke verplaatsing van grond onderzoek te worden uitgevoerd en (partij-)keuringen te worden uitgevoerd. De eenmalig geschatte kosten worden geraamd op € 6.000,00.

Overzicht incidentele lasten en baten

Incidentele lasten

2017

2018

2019

2020

Formatie ten behoeve van duurzaamheid

50.200

Budget voor activiteiten duurzaamheid

30.000

Extra inzet personeel duurzaamheid

62.360

Samen Sterk in het Buitengebied

7.500

Extra eenmalige bijdrage aan de OMWB

15.631

Voetgangersoversteek Boschkens-de Hellen

30.000

Laanstructuur Turnhoutsebaan

40.000

Ecologische zone Bels Lijntje

15.000

Bodemkwaliteitskaart

6.000

Incidentele baten

2017

2018

2019

2020

Beschikking awr

50.200

Beschikking awr

30.000

Beschikking awr

62.360

Beschikking awr

7.500

Beschikking awr

15.631

Beschikking awr

30.000

Beschikking awr

40.000

Beschikking awr

15.000

Beschikking awr

6.000