Lasten
€ 19.110.610
Baten
€ -13.314.727
Overzicht lasten en baten
Nr | Lasten per taakveld | Rekening 2015 | Begroting 2016 | Begroting 2017 |
2.1 | Verkeer en vervoer | 3.472.511 | 3.916.076 | 2.738.968 |
2.2 | Parkeren | 201.929 | 207.027 | 191.150 |
3.1 | Economische ontwikkeling | 326.684 | 274.078 | 206.511 |
3.3 | Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen | 30.001 | 28.217 | 29.008 |
3.4 | Economische promotie | 124.785 | 141.244 | 132.707 |
5.4 | Musea | 12.111 | 9.489 | 9.692 |
5.5 | Cultureel erfgoed | 1.051.667 | 1.099.517 | 986.283 |
5.6 | Media | 445.511 | 452.981 | 472.076 |
5.7 | Openbaar groen en (openlucht) recreatie | 1.530.309 | 1.449.787 | 1.235.821 |
7.2 | Riolering | 2.203.566 | 2.572.058 | 1.923.719 |
7.3 | Afval | 2.319.173 | 2.321.871 | 1.649.077 |
7.4 | Milieubeheer | 511.408 | 761.740 | 550.538 |
7.5 | Begraafplaatsen en crematoria | 1.184 | 1.113 | 1.184 |
8.1 | Ruimtelijke ordening | 632.913 | 793.171 | 395.930 |
8.2 | Grondexploitatie (niet-bedrijventerrein) | 17.774.635 | 12.539.679 | 7.980.372 |
8.3 | Wonen en bouwen | 1.566.900 | 1.166.660 | 607.575 |
Totaal lasten | 32.205.286 | 27.734.708 | 19.110.611 |
Nr | Baten per taakveld | Rekening 2015 | Begroting 2016 | Begroting 2017 |
2.1 | Verkeer en vervoer | -182.714 | -178.688 | -179.217 |
2.2 | Parkeren | -102.904 | -64.617 | -67.676 |
3.1 | Economische ontwikkeling | 0 | 0 | 0 |
3.3 | Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen | -66.776 | -76.077 | -77.844 |
3.4 | Economische promotie | -82.581 | -85.000 | -106.500 |
5.4 | Musea | -17.792 | -17.890 | -18.566 |
5.5 | Cultureel erfgoed | -53.364 | -54.305 | -53.898 |
5.6 | Media | 0 | 0 | 0 |
5.7 | Openbaar groen en (openlucht) recreatie | -179 | -3.000 | -3.000 |
7.2 | Riolering | -2.336.122 | -2.641.449 | -2.239.554 |
7.3 | Afval | -2.628.028 | -2.611.084 | -2.002.460 |
7.4 | Milieubeheer | -2.609 | -810 | -800 |
7.5 | Begraafplaatsen en crematoria | -64 | -65 | -65 |
8.1 | Ruimtelijke ordening | -53.233 | -45.000 | -54.000 |
8.2 | Grondexploitatie (niet-bedrijventerrein) | -18.061.405 | -12.397.421 | -7.958.359 |
8.3 | Wonen en bouwen | -940.101 | -753.911 | -552.788 |
Totaal baten | -24.527.872 | -18.929.317 | -13.314.727 |
Totaal saldo | 7.677.414 | 8.805.390 | 5.795.883 |
Toelichting ontwikkelingen ten opzichte van vorig begrotingsjaar
Het resultaat van dit programma is € | 5.795.883,00 | (nadeel). | |
Toegelicht worden de (voornaamste) verschillen in lasten en baten van de begroting 2017 ten opzichte van de begroting 2016. |
LASTEN | |||
De lasten voor dit programma zijn € | 8.624.098,00 | lager geraamd dan in 2016. Dit wordt veroorzaakt door: |
- Lagere lasten voor de grondexploitatie ad € 4.559.300,00;
- In 2016 zijn budgetten geraamd voor in totaal € 360.600,00 omdat die zijn overgeheveld van 2015 naar 2016. Het betreft overgehevelde budgetten voor groen, riolering, afval, verkeer en vervoer, vergunningverlening en gemeentelijke gebouwen;
- Lagere toegerekende salarislasten/toegerekende uren ad € 1.184.500,00. Als gevolg van de wijziging van het BBV dienen alleen de directe salarislasten aan een taakveld toegerekend te worden;
- De kapitaallasten zijn in 2017 per saldo € 556.800,00 lager ten opzichte van 2016. Dit valt uiteen in lagere rentelasten ad € 840.000,00 en hogere afschrijvingslasten ad € 283.200,00. Vanwege de rentenotitie mag de rente toegerekend worden via één methode en dat komt voor ons neer via de renteomslag en die komt voor 2017 uit op 2,5%. Vanwege de rentenotitie en de lagere rente voor rioleringen zijn alle annuïteiten voor riolering aangepast. Dat betekent fors lagere rentelasten maar door de gewijzigde annuïteit wordt de afschrijvingscomponent fors hoger;
- Lagere extra afschrijvingslasten ad € 1.067.200,00; belangrijkste oorzaak is dat bij wegen, straten en pleinen in 2016 afschrijvingen ineens worden verantwoord voor de voorbereidingskosten van de aanleg van diverse rotondes en de faunatunnel en bij gemeentelijke gebouwen voor het cyclisch onderhoud gemeentegebouwen;
- Lagere lasten ad € 475.700,00 voor de afvoer en verwerking van afval;
- In 2016 zijn eenmalig budgetten beschikbaar gesteld van € 65.000,00 voor onderhoud groen en € 80.000,00 voor de aanpassing van het gemeentehuis;
- De raming voor kwijtschelding van rioolrechten en afvalstoffenheffing ad € 47.000,00 is bij een ander taakveld geraamd en komt terug bij programma 4;
- Indexering reguliere budgetten met 1,00 % ad € 37.000,00.
BATEN | ||
De baten voor dit programma zijn € | 5.614.591,00 | lager geraamd dan in 2016. Dit wordt veroorzaakt door: |
- Lagere inkomsten voor de grondexploitatie ad € 4.439.000,00. De baten en lasten op grondexploitaties verlopen (budgettair neutraal) via dit programma. Tegenover de geraamde lasten staan in feite dezelfde baten in de vorm van overboeking naar de balans. Het verschil tussen baten en lasten betreft hogere uitgaven, waardoor ook de beschikking over de algemene reserve grondexploitatie voor ditzelfde bedrag hoger is;
- Lagere opbrengst rioolrecht ad € 134.700,00 voornamelijk vanwege de gevolgen van de wijziging van het BBV waardoor er minder rente toegerekend kan worden aan het taakveld riolering en dat leidt tot een verlaging van de tarieven;
- Lagere beschikking over de voorziening egalisatie tarieven rioolheffing van € 268.500,00 omdat er in 2017 geen onttrekking aan deze voorziening meer nodig is omdat het tarief in 2017 kostendekkend is;
- Lagere opbrengst afvalstoffenheffing € 339.200,00 omdat de kosten van verwerking van afval substantieel zijn gedaald;
- Lagere beschikking voorziening egalisatie tarieven afvalstoffenheffing € 339.000,00 omdat in 2017 geen onttrekking aan deze voorziening nodig is omdat het tarief kostendekkend is;
- Lagere opbrengst leges omgevingsvergunning van € 200.000,00. In de Burap is de raming voor de leges voor 2016 verhoogd naar € 750.000,00 en in de begroting 2017 is een raming meegenomen van € 550.000,00;
- Hogere opbrengst diverse afvalstromen ad € 71.700,00 en dat heeft betrekking op kunststof ad € 47.000,00, glas ad € 14.700,00 en metaal/vet ad € 10.000,00;
- Vanaf 2017 wordt rekening gehouden met een opbrengst toeristenbelasting ad € 25.000,00.
Meerjarenramingen
Taakveld | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |||
2.1 | Verkeer en vervoer | L | 2.738.968 | 2.774.407 | 2.810.034 | 2.845.148 | |
B | -179.217 | -180.598 | -181.993 | -183.404 | |||
2.2 | Parkeren | L | 191.150 | 192.501 | 193.869 | 195.255 | |
B | -67.676 | -68.353 | -69.038 | -69.730 | |||
3.1 | Economische ontwikkeling | L | 206.511 | 208.578 | 210.665 | 212.774 | |
B | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
3.3 | Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen | L | 29.008 | 29.301 | 29.597 | 29.896 | |
B | -77.844 | -78.623 | -79.411 | -80.206 | |||
3.4 | Economische promotie | L | 132.707 | 133.888 | 135.081 | 136.287 | |
B | -106.500 | -107.315 | -108.139 | -108.971 | |||
5.4 | Musea | L | 9.692 | 9.753 | 9.814 | 9.052 | |
B | -18.566 | -18.752 | -18.940 | -19.130 | |||
5.5 | Cultureel erfgoed | L | 986.283 | 986.672 | 982.149 | 982.696 | |
B | -53.898 | -54.437 | -54.982 | -55.532 | |||
5.6 | Media | L | 472.076 | 476.172 | 480.312 | 484.496 | |
5.7 | Openbaar groen en (openlucht) recreatie | L | 1.235.821 | 1.246.316 | 1.249.028 | 1.259.960 | |
B | -3.000 | -3.030 | -3.061 | -3.092 | |||
7.2 | Riolering | L | 1.923.719 | 1.923.885 | 1.922.365 | 1.918.201 | |
B | -2.239.554 | -2.239.000 | -2.238.200 | -2.234.037 | |||
7.3 | Afval | L | 1.649.077 | 1.649.435 | 1.649.797 | 1.650.162 | |
B | -2.002.460 | -2.002.460 | -2.002.460 | -2.002.460 | |||
7.4 | Milieubeheer | L | 550.538 | 511.086 | 515.761 | 510.094 | |
B | -800 | -808 | -817 | -826 | |||
7.5 | Begraafplaatsen en crematoria | L | 1.184 | 1.196 | 1.208 | 1.221 | |
B | -65 | -66 | -67 | -68 | |||
8.1 | Ruimtelijke ordening | L | 395.930 | 399.808 | 403.725 | 407.682 | |
B | -54.000 | -54.540 | -55.087 | -55.641 | |||
8.2 | Grondexploitatie (niet-bedrijventerrein) | L | 7.980.372 | 7.980.372 | 7.980.372 | 7.980.372 | |
B | -7.958.359 | -7.958.359 | -7.958.359 | -7.958.359 | |||
8.3 | Wonen en bouwen | L | 607.575 | 612.664 | 617.805 | 622.999 | |
B | -552.788 | -558.316 | -563.901 | -569.542 |
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
Totaal lasten | 19.110.610 | 19.136.033 | 19.191.582 | 19.246.295 |
Totaal baten | -13.314.727 | -13.324.657 | -13.334.455 | -13.340.998 |
Saldo programma | 5.795.883 | 5.811.376 | 5.857.127 | 5.905.297 |
Toelichting meerjarenramingen
De mutaties in de meerjarenbegroting hebben betrekking op:
- een stijging van de salarislasten met 1,00% vanwege de te verwachtte generieke loonkostenstijging;
- een stijging van de budgetten met 1,00% vanwege de te verwachtte prijsstijging (inflatie);
- een stijging van de inkomsten van derden met 1,00% vanwege de te verwachtte prijsstijging (inflatie);
- de vrijval van de kapitaallasten;
- bij het taakveld 2.1. Verkeer en vervoer is bij het onderdeel wegen, straten en pleinen rekening gehouden met de stijging voor groot onderhoud op basis van het wegenbeleidsplan dat op 9 december 2014 door de gemeenteraad is vastgesteld. Jaarlijks wordt de raming verhoogd met € 35.000,00 tot het moment dat het budget is geraamd dat correspondeert met het door de raad vastgesteld kwaliteitsniveau B. De meerkosten worden gedekt omdat het investeringsniveau neerwaarts is bijgesteld en de daarbij behorende lagere kapitaallasten worden ingezet om de raming voor het groot onderhoud te verhogen;
- de vrijval van de kapitaallasten voor de taakvelden 7.2. riolering en 7.3. afval worden bij taakveld 0,8 Overige baten en lasten tegen geraamd omdat het voordeel van de lagere kapitaallasten wordt verrekend met de opbrengsten c.q. de daarvoor bestemde voorziening. Ook de overige uitgaven en inkomsten voor deze producten zijn daarom in de meerjarenbegroting ongewijzigd;
- de budgetten binnen het taakveld 8.2 Grondexploitatie (niet-bedrijventerrein) zijn in de meerjarenbegroting constant geraamd omdat stijging/daling van budgetten en inkomsten binnen de grondexploitatie verrekend worden.
Overzicht bestaand en nieuw beleid en mutaties reserves
Begroting | Meerjarenbegroting | |||
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
Saldo bestaand beleid | 5.795.883 | 5.811.376 | 5.857.127 | 5.925.297 |
Lasten nieuw beleid | 593.278 | 445.865 | 541.191 | 583.517 |
Baten nieuw beleid | 30.948 | 84.502 | 105.462 | 152.632 |
Exploitatieresultaat | 6.358.213 | 6.172.739 | 6.292.856 | 6.356.182 |
Mutaties reserves bestaand beleid | 357.920 | 295.560 | 295.560 | 295.560 |
Mutaties reserves nieuw beleid | 275.000 | |||
Saldo | 5.725.293 | 5.877.179 | 5.997.296 | 6.060.622 |
Beleidsintensiveringen
Investeringen
GVVP | € 70.000,00 |
Op basis van het vastgestelde Gemeentelijk Verkeers- en Vervoerplan is voor de uitvoering in 2017 een krediet nodig van € 70.000,00. Deze investering brengt structureel kapitaallasten met zich mee (1e jaar: € 4.550,00).
Infraplan wegen
Infraplan wegen (IPW0) 2016-2019 | € 200.000,00 |
Infraplan wegen (IPW0) 2015-2018 | € 939.000,00 |
Voor de uitvoering van het wegenbeleidsplan 2014-2023 is voor 2017 een totaal krediet van € 1.139.000,00 nodig. In de meerjarenbegroting hebben wij al rekening gehouden met de daaruit voortvloeiende kapitaallasten.
Sinds 2014 wordt gewerkt met een voorbereidingskrediet van € 300.000,00 voor de infrastructurele werken. Gelet op het wegenbeleidsplan en de verschuiving van investeringen naar groot onderhoud wordt het voorbereidingskrediet verlaagd van € 300.000,00 naar € 200.000,00.
2017 (incl. indexering): € 200.000,00 plus € 939.000,00
2018 (incl. indexering): € 200.000,00 plus € 962.000,00
2019 (incl. indexering): € 200.000,00 plus € 985.000,00
2020 (incl. indexering): € 200.000,00 plus € 1.009.000,00
Parkeerstroken Tilburgseweg | € 100.000,00 |
De parkeerstroken langs de Tilburgseweg ter hoogte van de Rillaersebaan tot aan de A58 zijn half verhard en zijn de afgelopen jaren aan ernstige verzakking onderhevig geweest. De aangebrachte ritterplaten zijn onvoldoende effectief gebleken. Ze zijn modderig en niet functioneel meer. Om de parkeersituatie te herstellen met een verharding met beluchting en drainage voor de bomen is een bedrag van € 100.000,00 nodig. Deze investering brengt structureel lasten met zich mee (1e jaar: € 6.500,00).
Openbare verlichting | € 123.000,00 |
Het beleidsplan Openbare verlichting 2011-2016 is vastgesteld door de gemeenteraad van 15 maart 2012. Daarbij is o.a. uitgegaan van lasten van investeringen voor achterstallige vervanging van de openbare verlichting. Voor 2017 is een uitvoeringskrediet nodig van € 123.000,00. Deze investering brengt structureel lasten met zich mee (1e jaar: € 7.995,00).
Speeltoestellen | € 26.000,00 |
Voor het cyclisch vervangen van speeltoestellen is een jaarlijks bedrag van € 26.000,00 nodig. De afgelopen jaren is dit bedrag telkens toegekend. In 2017 en de daaropvolgende jaren is dit bedrag ook nodig om een aantal toestellen te kunnen vervangen. Daarmee blijft de gemeente voldoen aan de landelijk vastgestelde veiligheidseisen. Deze investering brengt structureel lasten met zich mee (1e jaar: € 3.250,00).
Infraplan riolering (IPR) 2017 - 2020 | € 541.000,00 |
Vervanging riolering. Deze investeringspost wordt op basis van een jaarlijks vervangings- c.q. aanlegprogramma ingezet. Dit op basis van het door de gemeenteraad op 9 december 2014 vastgestelde vGRP. Koppeling met het Infraplan is mogelijk.
2017: € 541.000,00
2018: € 1.299.000,00
2019: € 244.000,00
2020: € 1.008.000,00
Infraplan riolering (IPR) 2017 - 2020 | € 147.000,00 |
Vervanging gemalen, drukriolering en randvoorzieningen elektrisch/mechanisch. Deze investeringspost wordt op basis van een jaarlijks vervangings- c.q. aanlegprogramma ingezet. Dit op basis van het door de gemeenteraad op 9 december 2014 vastgestelde vGRP. Koppeling met het Infraplan is mogelijk.
2017: € 147.000,00
2018: € 96.000,00
2019: € 153.000,00
2020: € 144.000,00
Groot onderhoud gebouwen | € 190.000,00 |
Onder dit product worden alle investeringen geraamd betreffende groot en cyclisch onderhoud voor alle gemeentelijke gebouwen. Voor een specificatie wordt verwezen naar de bijlage onderhoud gemeentelijke gebouwen.
Exploitatie
Verkeersmonitoring | € 6.000,00 |
Op dit moment ontbreken in de gemeente Goirle voldoende actuele gegevens van de intensiteiten op het wegennetwerk. In het verleden zijn verkeerstellingen uitgevoerd. Maar de frequentie en hoeveelheid van deze tellingen is onvoldoende gebleken om de tendensen in het verkeer te kunnen beoordelen. Verkeerstellingen zijn noodzakelijk voor het toetsen, van verkeersbeleid en voor toepassing bij verkeersstudies. Ook worden telgegegevens gebruikt om de effecten van de aantrekking van verkeer te kunnen beoordelen en om het regionale verkeersmodel te voorzien van actuele input.
Om de gegevens actueel voldoende dekkend te krijgen en te houden zullen ook in de toekomst periodieke verkeerstellingen noodzakelijk zijn. Het jaarlijkse budget is ontoereikend om een goede verkeersmonitoring te kunnen uitvoeren. Het is noodzakelijk om het budget structureel met € 6.000,00 op te hogen naar jaarlijks € 12.000,00.
Voetgangersoversteekplaats Boschkens-West | € 30.000,00 |
Voor voetgangers uit de nieuwe wijk Boschkens-West zijn ter hoogte van de Rillaersebaan geen voorzieningen aangelegd. De enige mogelijkheid die zij hebben is om gebruik te maken van het fietspad en ter hoogte van de rotonde met de Kempenlaan over te steken. Dit is niet verkeersveilig. Het is noodzakelijk ter hoogte van deze rotonde een voetgangersoversteekmogelijkheid te maken en een voetpad aan te leggen naar de wijk de Hellen en ’t Ven. Hierdoor kunnen voetgangers in de toekomst op een veilige manier vanuit Boschkens-West bijvoorbeeld naar de basisschool aan de Frankische Driehoek lopen. De kosten voor deze oversteek zijn geraamd op € 30.000,00.
Aanbrengen laanstructuur Turnhoutsebaan | € 40.000,00 |
Langs een groot deel van de Turnhoutsebaan staan eiken als laanbeplanting. In het door uw raad vastgestelde groenstructuurplan is opgenomen dat er langs de gehele baan een laanbeplanting dient te komen. In het onderhoudsbudget dat de gemeente van de provincie voor de Turnhoutsebaan heeft gekregen is geen budget voorzien voor groot onderhoud en aanleg van de bomen. Om de laanbeplanting tot stand te brengen dienen de bomen vanaf de kruising met de Tijvoortse baan noordwaarts om en om gekapt te worden. Vanaf de kruising zuidwaarts moeten nieuwe bomen worden aangeplant. In 2017 worden aan de Turnhoutsebaan inrichtingswerkzaamheden uitgevoerd. Het aanbrengen van de laanstructuur kan tegelijkertijd plaatsvinden. Dat is efficiënt en scheelt overlast. Het aanbrengen van de laanstructuur is geraamd op € 40.000,00.
Inrichting van de Ecologische verbindingszone Bels lijntje | € 15.000,00 |
Samen met de gemeente Tilburg verbreden we in 2016-2017 een deel van het fietspad Bels lijntje. Beide gemeenten zijn voornemens om de verbreding aan te grijpen om de bermen langs het fietspad natuurlijker in te richten. Het is de bedoeling om een ecologische verbindingszone te creëren, die tevens bijdraagt aan de recreatieve waarde van het fietspad. Deze doelstelling is ook genoemd in het groenstructuurplan. Door samen te werken met Tilburg kan efficiënter worden gewerkt. Voor het natuurlijk inrichten van het Bels lijntje bestaan subsidiemogelijkheden bij de provincie Noord Brabant. Deze subsidie vraagt een cofinanciering van € 15.000,00.
Bodemkwaliteitskaart | € 6.000,00 |
In 2017 verloopt de geldigheid van de huidige bodemkwaliteitskaart en moeten we deze actualiseren. De regionale kaart biedt veel mogelijkheden voor het direct mogen toepassen hiervan binnen het werkgebied van de bodemkwaliteitskaart. Daarnaast levert het gebruik van de regionale kaart een kostenvoordeel op. Zonder het voorhanden hebben van deze kaart dient voor elke verplaatsing van grond onderzoek te worden uitgevoerd en (partij-)keuringen te worden uitgevoerd. De eenmalig geschatte kosten worden geraamd op € 6.000,00.
Overzicht incidentele lasten en baten
Incidentele lasten | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 |
Formatie ten behoeve van duurzaamheid | 50.200 | |||
Budget voor activiteiten duurzaamheid | 30.000 | |||
Extra inzet personeel duurzaamheid | 62.360 | |||
Samen Sterk in het Buitengebied | 7.500 | |||
Extra eenmalige bijdrage aan de OMWB | 15.631 | |||
Voetgangersoversteek Boschkens-de Hellen | 30.000 | |||
Laanstructuur Turnhoutsebaan | 40.000 | |||
Ecologische zone Bels Lijntje | 15.000 | |||
Bodemkwaliteitskaart | 6.000 | |||
Incidentele baten | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 |
Beschikking awr | 50.200 | |||
Beschikking awr | 30.000 | |||
Beschikking awr | 62.360 | |||
Beschikking awr | 7.500 | |||
Beschikking awr | 15.631 | |||
Beschikking awr | 30.000 | |||
Beschikking awr | 40.000 | |||
Beschikking awr | 15.000 | |||
Beschikking awr | 6.000 | |||