De gemeente heeft met haar veiligheidsbeleid een integrale aanpak voor ogen, waarin we alle aspecten van de veiligheidsketen belichten, van preventie tot aan toezicht en handhaving en nazorg. In deze aanpak willen we vanuit onze regierol, naast de intensieve samenwerking met veiligheidspartners, nauw contact onderhouden met onze inwoners en bedrijfsleven en hen actief betrekken bij de totstandkoming en uitvoering van het veiligheidsbeleid.
Voor de beleidsperiode 2016-2019 blijven we ons inzetten op alle veiligheidsvelden en onderliggende veiligheidsthema’s. Ingezet beleid dat zijn vruchten heeft afgeworpen wordt gecontinueerd en waar nodig geborgd. Daarnaast zetten we in op de volgende speerpunten:
- Aanpak georganiseerde criminaliteit;
- Crisisbeheersing;
- High impact crimes, waaronder woninginbraken, overvallen en straatroof ("WOS").
In het gemeentelijk veiligheidsdomein werken we met een meerjarige kadernota en daarvan afgeleide jaarlijkse uitvoeringsprogramma's. We geven een gedetailleerde uitwerking van wat er binnen de gegeven beleidskaders in 2017 wordt gedaan, in het op te stellen uitvoeringsprogramma Integrale Veiligheid. In deze uitvoeringsprogramma's wordt op (detail)inhoud beschreven wat we gedurende het jaar aan initiatieven en activiteiten ontplooien.
In algemene zin borgen we met het structureel maken van de functie beleidsadviseur Integrale Veiligheid, Openbare Orde en Crisisbeheersing, dat het reeds behaalde veiligheidsniveau op peil blijft en dat we tegelijkertijd kunnen inzetten op de eerder genoemde speerpunten.
Ook in 2017 investeren we nadrukkelijk in de informatiepositie van de gemeente binnen het domein openbare orde en veiligheid. Zo starten we een tweejaarlijkse cyclus met het uitvoeren van de Veiligheidsmonitor, een onderzoeksinstrument dat onder meer gebruikt kan worden om de effectiviteit van het veiligheidsbeleid in beeld te brengen. Ook verrichten we op een aantal beleidsvelden en/of voorkomende casuïstiek nader onderzoek. Dit laatste speelt zich grotendeels af binnen het thema "Georganiseerde Criminaliteit".
De gemeente heeft een zorgplicht voor de terugkeer van ex-gedetineerden in de samenleving. Vanaf 2017 nemen we hiervoor een structureel bedrag op in de begroting.
Wij houden er rekening mee dat de opvang van vluchtelingen consequenties kan hebben op het gebied van openbare orde en veiligheid. We hebben hier aandacht voor en waar nodig treft het college passende maatregelen.
Onze speerpunten voor 2017 zijn:
Aanpak georganiseerde criminaliteit
- Het verder versterken van de samenwerking met partners en de integrale aanpak;
- Continueren en waar mogelijk uitbreiden van de repressieve aanpak van voorkomende casuïstiek;
- Het vergroten van de informatiepositie van de gemeente, zowel t.b.v. signalering en preventie alsmede ter ondersteuning voor de aanpak van casuïstiek.
Crisisbeheersing
Waar tot medio 2016 de crisisorganisatie Bevolkingszorg een volledig lokale aanpak kende, is de organisatie in de loop van 2016 doorontwikkeld naar een model waarin functionarissen in regionale (Veiligheidsregio), districtelijke (regio Hart van Brabant), intergemeentelijke (samenwerking met Hilvarenbeek en Oisterwijk) en gemeentelijke pools zijn georganiseerd. Dit in het kader van de gewenste professionaliseringsslag en het meer robuuster maken van de crisisorganisatie. In 2017 borgen we dit model verder en verwachten we de inhaalslag op het gebied van opleiden, trainen en oefenen te voltooien.
High Impact Crimes
De laatste tijd laten criminaliteitscijfers in Goirle een dalende trend zien. We zetten in op het behouden van het huidige veiligheidsniveau. Ook schenken we door middel van een projectmatige aanpak meer aandacht aan preventie waarmee we streven naar een verdere afname van het aantal gebeurtenissen.